
Na een periode van werken in het rechte vlak, ontstond vanuit het werken in cirkels de stap naar schalen, van 2D naar 3D.
Schalen fascineren me: de eenvoudige vorm, het wijde, keramiek, draaien, associaties met het bekken, een dragende vorm. Zoals je bij 2D kunt spreken van voor en achter, is er bij een schaal sprake van binnen en buiten.
Dit bracht me bij de tentoonstelling vanuit de vaste collectie van het keramiekmuseum Prinsessehof Van Oost en West; de collectie geeft een prachtig beeld hoe in een lange geschiedenis Oosters en Westers keramiek elkaar beïnvloeden en hoe van daaruit culturen elkaar leren kennen, er nieuw connecties en ideeën ontstaan.
geïnspireerd op een keuze uit borden en schalen heb ik papieren ‘portretten’ gemaakt van zowel keramiek als
porselein en keramiek dat de indruk wekt porselein te zijn. De zoektocht die te maken in papier gaf een tactiele
connectie met deze historie. daaruit ontstond de serie Portretten van schalen Oost-West.
En toen las ik het boek De kaart van zout en sterren, geschreven door de Syrisch Amerikaanse schrijver Jennifer Zeynab Joukhadar; twee in elkaar gevlochten verhalen over West en Oost, beïnvloeding, leven, reizen, conflict, oorlog en
overleven, vechten en laten gaan, aan puin gaan en weer opbouwen; puur en beeldend geschreven, en bij mij
begonnen de beelden meteen te lopen.
Zo ontstond een serie schalen/ portretten: Portret van een reis met zout en sterren.